Każdy z nas z pewnością nie raz słyszał lub na własnej skórze spotkał się z sytuacją, kiedy po przekręceniu kluczyka w stacyjce samochodu, silnik nie odpala. Może być to spowodowane jazdą na krótkich trasach, włączonym radiem lub światłami pozostawionymi przez całą noc. Taka sytuacja bardzo często ma miejsce zimą, kiedy nasz akumulator słabnie. Siarczysty mróz spowalnia reakcje, chemiczne, zachodzące wewnątrz akumulatora, zmniejszając tym samym gęstość elektrolitu, co przekłada się na zmniejszoną przewodność roztworu. Efektem tego jest spadek pojemności akumulatora, który odczuwamy w postaci problemów z odpaleniem silnika. W takiej sytuacji mamy dwa wyjścia – odpalić samochód za pomocą kabli lub skorzystać z pomocy prostownika.
Pomimo tego, że trudno jest znaleźć doskonały prostownik z rozruchem, okazuje się, że jest to doskonała opcja. Dlaczego? Podpowiadamy, jakie urządzenie wybrać, aby sprostało naszym wymaganiom! Jak wybrać prostownik z rozruchem? Jakie są różnice między prostownikami różnego typu? Sprawdź i poznaj najlepszy prostownik z rozruchem 2024!
Prostownik do akumulatora z funkcją rozruchu – co to jest?
Problem z rozruchem silnika może dotyczyć każdego. Bez względu na to, czy akumulator jest stary czy nowy, każde urządzenie narażone jest na rozładowanie w takim samym stopniu. Co zrobić, jeżeli problem dotknie nas w najbardziej niespodziewanym miejscu? Wiele osób decyduje się wówczas na odpalenie silnika przy pomocy kabli, pobierając energię od innego samochodu. Najbardziej skuteczną metodą będzie naładowanie akumulatora za pomocą prostownika. W mediach społecznościowych oraz na wielu forach możemy znaleźć pytanie „jaki prostownik polecacie?”. Ile osób – tyle odpowiedzi. A jak jest naprawdę? Jak dobrać prostownik rozruchowy dopasowany do swoich potrzeb, a przede wszystkim do użytkowanego akumulatora?
Prostownik, potocznie nazywany ładowarką akumulatorów, jest urządzeniem, które służy do zmiany napięcia z przemiennego na napięcie stałe. Zadaniem tradycyjnego prostownika jest naładowanie akumulatora w aucie. Urządzenie rozruchowe umożliwia z kolei natychmiastowy rozruch pojazdu bez konieczności podłączania go do innego samochodu, czy sieci elektrycznej. Jeszcze do niedawna, prostowniki samochodowe z funkcją rozruchu, były jedynie urządzeniami sieciowymi. Obecnie, znajdziemy wiele modeli przenośnych.
Prostownik z rozruchem – ranking październik 2024
Urządzenie rozruchowe booster – co to jest i jak działa?
Booster samochodowy to prostownik samochodowy z funkcją wspomagania rozruchu, który w sytuacjach awaryjnych pozwala na odpalenie silnika za pomocą zgromadzonej we własnej baterii energii. Tego typu urządzenia posiadają najczęściej wbudowane baterie litowo-polimerowe o dużej pojemności oraz wysokiej wartości prądu rozruchowego. Dużą zaletą boosterów jest to, iż do działania nie potrzebują zewnętrznego źródła prądu. Co więcej, urządzenia z funkcją booster, nie mają tzw. efektu pamięci, co korzystnie wpływa na czas ich eksploatacji. Po wyczerpaniu energii, większość boosterów wystarczy podłączyć do gniazdka 230 V, a wiele urządzeń można naładować nawet z gniazdka zapalniczki samochodowej. Urządzenia rozruchowe booster to zatem nic innego, jak przenośne prostowniki z rozruchem, które łatwo i szybko możemy naładować. Co ważne, boostery rozruchowe są kompaktowe, co sprawia, że bez problemu możemy przewozić je w bagażniku.
Poszczególne boostery do auta to sprzęt, który różni się od siebie przede wszystkim wartością prądu rozruchowego. Najtańsze urządzenia generują prąd rozruchu w zakresie od 900 do 1700 A, a droższe nawet do 2200 A. Ogólna zasada mówi o tym, że im wyższa jest wartość „szczytowego rozruchu prądu”, tym większej pojemności silnik uda się uruchomić. Prostowniki rozruchowe dużej mocy pozwalają na uruchomienie nie tylko samochodów osobowych, ale też większych pojazdów. Jak wybrać zatem dobry prostownik samochodowy z rozruchem? Urządzenia o mocy 900 A wystarczą do uruchomienia silnika o pojemności do 1600 cm3. Booster 1700 A pozwoli z kolei na odpalenie silnika do 3000 cm3.
Drugim ważnym parametrem jest pojemność baterii prostownika rozruchowego. Im większa będzie ta wartość, tym dłuższa będzie praca boostera na jednym ładowaniu.
Zdecydowana większość dobrych prostowników do akumulatora z rozruchem wyróżnia się napięciem instalacji 12/24 V.
Zasada działania rozruchowego boostera
Prostownik rozruchowy z akumulatorem oraz funkcją booster charakteryzuje się przede wszystkim dużą wygodą stosowania. Dzięki urządzeniu, jesteśmy samowystarczalni – nie musimy liczyć na kogoś, kto pomoże, czy pozwoli podłączyć nam kable do swojego samochodu.
Zasada działania tego rodzaju urządzeń polega na tym, że w decydującym momencie rozruchu, umieszczona wewnątrz boostera niewielkich rozmiarów bateria, oddaje ładunek właściwie bez żadnej kontroli. Pomimo tego, że nie ma w niej zbyt dużo prądu, przez określony czas oddaje ona tak dużą moc, że w zupełności wystarcza to na rozruch wyładowanego akumulatora oraz odpalenie silnika.
Jump starter – booster rozruchowy do auta – ranking październik 2024
Prostownik z rozruchem czy zwykły prostownik samochodowy?
Tak jak już zostało wspomniane, prostownik to potoczna nazwa ładowarki do akumulatorów samochodowych. Służy on do zmiany prądu przemiennego w stały. Prostownik samochodowy do diesla, czy benzyny pozwala naładować akumulator samochodowy. Jak i każda bateria, może mieć czasowo ograniczoną sprawność z powodu np. zbyt niskiej temperatury. Zwykły prostownik narzuca też pewne ograniczenia. Pełne naładowanie akumulatora w tym przypadku trwa wiele godzin, podczas których nie mamy możliwości odpalenia samochodu.
Dobry prostownik z rozruchem pozwala uniknąć tych problemów. Urządzenie łączy w sobie zalety prostownika oraz sąsiada, który dysponuje kablami rozruchowymi. Zarówno zagraniczne, jak i polskie prostowniki rozruchowe pozwalają na naładowanie akumulatora oraz szybkie odpalenie samochodu. Dostarczają one bowiem jednorazowo bardzo wysokiego napięcia. Dobre prostowniki samochodowe z rozruchem wyposażone są w funkcję boost, która sprawia, że nasz samochód odpali natychmiastowo.
Prostownik rozruchowy inwertorowy czy transformatorowy – różnice
Zarówno prostowniki inwertorowe, jak i transformatorowe należą do grupy prostowników rozruchowych o bardzo dużej mocy. Podstawową różnicą pomiędzy nimi jest to, że prostowniki transformatorowe to rozwiązanie klasyczne, stosowane od dawna, a modele inwentorowe to innowacyjne rozwiązania, które na rynku są stosunkowo krótki czas. Czym różnią się urządzenia? W rankingu prostowników z rozruchem znajdują się oba rodzaje!
Prostownik rozruchowy transformatorowy
Prostownik rozruchowy transformatorowy to najprostszy i najtańszy rodzaj urządzeń. Pracuje on na zasadzie transformatora, a jego elektronika nie jest zbyt skomplikowana. Tego typu urządzenia wyróżniają się niemałymi gabarytami, a co za tym idzie – są one ciężkie. Minusem rozwiązania jest to, że w przypadku, gdy zachodzi potrzeba ładowania akumulatora prostownikiem, ten musi być odłączony od instalacji elektrycznej i wyjęty z pojazdu. Transformatorowe prostowniki rozruchowe charakteryzuje prostota. Nie znajdziemy tu zaawansowanych ustawień czy samodzielnych funkcji urządzenia. Stan naładowania akumulatora musimy kontrolować osobiście.
Tego typu urządzenia coraz częściej wypierane są przez nowoczesne prostowniki mikroprocesorowe, zwane też inwertorowymi.
Prostownik rozruchowy inwertorowy
Prostownik mikroprocesorowy z rozruchem to zaawansowany rodzaj zasilacza. Tego typu urządzenia doskonale nadają się do ładowania baterii w samochodzie, bez ciągłego nadzorowania stanu ich pracy. Nad wszystkim, co konieczne, czuwa tutaj mikroprocesor, który jest niezwykle czuły na wahania napięcia, poziom naładowania baterii oraz nieprawidłowości podczas podłączania krokodylków. Dobre prostowniki z rozruchem samodzielnie regulują napięcie wykorzystywane podczas ładowania akumulatora, dzięki czemu nie jest on zagrożony wahaniami prądu w sieci i ewentualnymi zwarciami. W przeciwieństwie do prostowników transformatorowych, ładując akumulator, nie musimy wyciągać do z pojazdu ani odpinać od instalacji elektrycznej. Prostowniki rozruchowe inwertorowe posiadają opcję, która umożliwia automatyczne przerywanie ładowania akumulatora. Wiele z nich ma też funkcję boostera rozruchowego. To jednak nie wszystko. Profesjonalny prostownik z rozruchem posiada także funkcję automatycznego odsiarczania akumulatora, co znacząco poprawia jego żywotność.
Dzięki zastosowanej elektronice, urządzenie jest w pełni bezpieczne dla układu zasilania samochodowego. Jaki prostownik rozruchowy inwertorowy wybrać? Ranking prostowników z rozruchem przychodzi z pomocą!
Najczęstsze pytania o prostownik z rozruchem w 2024 roku:
Jak podłączyć prostownik do akumulatora?
Podłączenie prostownika samochodowego z funkcją wspomagania rozruchu do akumulatora jest bardzo łatwe. W zależności od tego, z jakiego rodzaju prostownikiem mamy do czynienia, musimy odłączyć akumulator od samochodu lub pominąć ten krok. Odłączając klemy w samochodzie należy pamiętać o tym, że najpierw odłączamy tę o biegunie ujemnym – w kolorze czarnym, a następnie tę o biegunie dodatnim – w kolorze czerwonym. Kolejny krok to połączenie klem prostownika. Czerwony zacisk z symbolem plusa wpinamy do czerwonego bieguna, a czarny zacisk z symbolem minusa do bieguna ujemnego. Na prostowniku ustawiamy wartość prądu odpowiadającą 10% pojemności ładowanego akumulatora. Następuje ładowanie. W zależności od tego, jaki typ prostownika posiadamy, należy kontrolować, w jakim stopniu naładował się akumulator lub wrócić w momencie, gdy prostownik przestanie zasilać urządzenie. Po naładowaniu podłączamy akumulator z powrotem do samochodu – najpierw klemę czerwoną, potem czarną.
Ile kosztuje prostownik do akumulatora?
Koszt prostownika do akumulatora zależy od jego specyfiki. Najtańsze są prostowniki rozruchowe transformatorowe, których cena zaczyna się już od kilkudziesięciu złotych. Najlepszej jakości oraz znacznie mocniejsze urządzenia to koszt sięgający nawet kilku tysięcy złotych. W rankingu prostowników z rozruchem zapoznasz się z cenami oraz możliwościami poszczególnych modeli prostowników.
Czy warto kupić prostownik z rozruchem?
Zastanawiając się czy warto kupić prostownik z rozruchem, odpowiedź jest tylko jedna – zdecydowanie tak. W porównaniu do urządzeń bez rozruchu, które sprawdzają się tylko do ładowania akumulatora, te z rozruchem umożliwiają również natychmiastowe uruchomienie silnika samochodu. Szczególnie dobrze sprawdzą się tu prostowniki z boosterem rozruchowym, gdyż cześć z nich nie wymaga nawet podłączenia do sieci 230V.